meditation

Kategori:

Här är några enkla tips på hur man kan börja meditera. Det finns många olika sorters meditation men det går jag in på en annan gång.

Det första man ska tänka på är att vara ensam. Är du inomhus, stäng av mobilen, datorn, tv, radio, alla sådana ljud kan störa. Jag har fyra syskon så det är alltid fullt hus hemma hos mig, men jag hittar tillfällen då jag kan få vara ostörd, t.ex. när jag är hemma ensam eller så mediterar jag tidigt på morgonen. En annan sak, jag gillar helst att meditera utomhus, men många blir störda av fågelkvitter, bilar eller människor, andra inte. Det är mycket upp till var och en, vissa har svårare att koncentrera sig om det är för tyst, andra inte. Om man ska meditera inomhus så kan man göra rummet man ska vara i mysigt, tända ljus, rökelse mm.
När du har ordnat en tyst plats att meditera på inta den position du vill meditera i, sittandes i t.ex. lotus eller liggandes. Risken när man ligger ner och mediterar är att man kan bli sömnig. Om det känns obekvämt att sitta i lotus kan man sitta på en kudde eller filt. Tvinga inte din kropp att sitta obekvämt. En annan sak är händerna, hur ska man ha dem. Jo, där det känns naturligt. Man kan ha dem bara liggandes i knät.
Slut sedan ögonen och börja fokusera på din andning. Andas naturligt och låt andetagen bli djupare för var minut. Låt tankarna komma och gå men fäst dig inte vid någon tanke utan släpp den direkt. Detta kan vara väldigt svårt i början. Om man tycker det är svårt kan man tända ett ljus och fokusera blicken på lågan.
Det är viktigt i början att man inte mediterar för länge för att man lätt kan tappa koncentrationen. Börja med fem till tio minuter.  Lycka till med att hitta din inre balans och frid.
More to come..

Kommentarer


Kommentera inlägget här: